Proč je třeba chránit údaje
Evropská unie tak reaguje na, dalo by se říci, celosvětový trend, který zachvátil již nějakou dobu zpátky celou zeměkouli – hromadné kupčení s údaji klientů, zaměstnanců, uživatelů na nejrůznějších burzách a v nejrůznějších obchodech. Je pravda, že hodnota údajů jednotlivce je dosti velká množina, neboť zde můžeme mít člověka, u kterého známe pouze email, a naopak zde může být takový člověk, který někde někdy zadal spoustu informací o své osobě a takové údaje jsou pak ceněny hlavně na poli marketingu a reklamy, neboť právě tito se poté stávají obětí spamů a reklamních nabídek.
GDPR však neslouží pouze jako zabránění tomuto kupčení bez vědomí jeho uživatelů, má také ukládat větší míru opatrnosti firmám, za jejíž porušení hrozí až miliónové pokuty – proto jste se, i pokud nepodnikáte, mohli setkat se spoustou newsletterů, oznámení a upozornění, které vyžadují váš souhlas.
Zabrání se něčemu?
Ta nejkrutější pravda je taková, že byť je nová směrnice moc krásně napsaná a má nádherný účel, v praxi to bude vypadat přece jen trochu méně idylicky, hlavně pokud nebude zkrátka kdo být pokutován – spousta společností, které se tímto prodejem živí totiž existuje mimo rámec Evropské unie, například až v Asii nebo v Americe či Karibiku a je tak velmi těžké vůbec dosledovat, kdo vlastně za takovým obchodem stojí.
Jedno je však jisté, firmy tuzemské a evropské musejí být připraveny na kontroly, které bude EU bezpochyby vykonávat a na vyzvání poté musejí předložit veškeré souhlasy se zpracováním osobních údajů apod.
Někteří podnikatelé si stěžují, že je to bude zase stát o něco víc, ale realita je spíše taková, že se vše bude dělat úplně stejně, akorát bude třeba dávat například internetovým uživatelům o jedno vyskakovací okénko na odsouhlasení více. Žijeme zkrátka v době, kdy je internetová bezpečnost značně podceňována a je jenom dobře, že se k tomu EU staví takto – pořád lepší než kdyby nedělala nic.